Flykt

Istället för att plugga läser jag annat. Idag är inget undantag, snarare ytterligare bekräftelse av det faktum att det är intressantare än att ägna tiden åt sådant jag egentligen borde göra. Speciellt lockande är det när boken i fråga har lockat mig en längre period, och kanske behandlar ett aktuellt eller för mig särskilt intressant ämne, eller helt enkelt verkar vara en bra bok av en bra författare.

Idag tar jag min tillflykt (i alla fall just för stunden) till Joshua Key‘s En desertörs bekännelse, som berättar om Key’s upplevleser i Irak under första delen av USAs krig. Läsaren får en bild av hans barndom och uppväxt i ett land där det är accepterat att små barn lär sig hantera skjutvapen och att styvfadern misshandlar modern, och det bara bidrar till att förståelsen för hur människor handlar och varför vissa saker sker bara ökar.

Jag har inte kommit långt alls än, men av någon anledning har jag svårt att släppa den ifrån mig. Jag misstänker att det kommer dröja ett par timmar innan jag över huvudtaget jag koncentrera mig på dagens egentligen sysselsättning – förberedelser inför skolveckan och en rejält promenad.

Published in: on februari 1, 2009 at 9:18 f m  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://vildgnista.wordpress.com/2009/02/01/flykt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar